źródło wiedzy o motocyklach

1998 Yamaha WR 400 F ENDURO

Wymiana oleju w motocyklu 1998 Yamaha WR 400 F

W zależności od konstrukcji silnika, skrzyni biegów czy innych elementów maszyny, wymiana oleju nie zawsze przebiega tak samo. W poradniku pokażemy jak wymienić olej w motocyklu Yamaha WR 400F.

Przed przystąpieniem do wymiany oleju warto przygotować sobie kilka potrzebnych rzeczy:

  • Książeczkę serwisowa - w każdej serwisówce autorzy poświęcają co najmniej kilka stron na samą wymianę oleju. Oprócz omówienia całego procesu można tam znaleźć odpowiedzi na wszelkie pytania jakie mogą pojawić się podczas wykonywania poszczególnych czynności.
  • Klucze - zestaw koniecznych kluczy. W przypadku Yamahy WR 400F są to klucze: (płaskie 10, 12 nasadowe 8, 10, 12 oraz imbus 5).
  • Butelka (a najczęściej dwie) z olejem - w przypadku Yamahy WR 400F powinien to być specjalny olej do motocykli czterosuwowych, w zależności od temperatury w jakiej motocykl ma pracować o oznaczeniu od 10W30 do 20W50.
  • Warto mieć pod ręką ścierkę do wycierania, która przyda się podczas wymiany oleju.

Proces wymiany oleju

  1. Pośpiech nie jest wskazany. Mimo iż jest to prosta czynność, to za pierwszym razem łatwo o czymś zapomnieć. A skutki niejednokrotnie mogą być mało przyjemne. Warto również upewnić się, że motocykl, a szczególnie okolice śrub spustowych są czyste. No ale dość wstępu, trzeba się brać do pracy.
  2. Włączyć silnik i pozostawić maszynę pracującą przez kilka minut, aby olej się rozgrzał i później spłynął ze wszystkich miejsc.
  3. Wyłącz silnik i postaw pojemniki na zużyty olej poniżej śrub spustowych.
  4. Odkręć wlew oleju w ramie (wlew oleju jest umieszczony między zbiornikiem a kierownicą)
  5. Zdejmij osłonę silnika
  6. Odkręć pierwszą śrubę spustową umiejscowioną w ramie z przodu, następnie odkręć drugą śrubę spustową znajdującą się pod spodem motocykla. Jako ostatnią odkręć śrubę spustową przy filtrze oleju. Teraz trzeba poczekać aż olej wypłynie z silnika.
  7. Gdy już olej wypłynie warto przeczyścić filtr siateczkowy. Jedni specjaliści radzą czyszczenie tego filtra za każdym razem inni twierdzą, że wystarczy raz na 4 do 5 wymian. Aby wyjąć filtr siateczkowy należy odkręcić opaskę i zdjąć gumowy wąż. Następnie wykręcić z ramy filtr i go wyczyścić.
  8. Wymiana filtra oleju:

  9. Trzeba odkręcić pozostałe dwie śruby mocujące osłonę filtra oleju, zdjąć ją i wyjąć zużyty filtr.(przykręcania trzeba być bardzo ostrożnym - łatwo zerwać gwint, wtedy dopiero powstaje poważny problem).
  10. Warto sprawdzić jakość uszczelek o-ring (dużą główną i mniejsze).
  11. W następnej kolejności trzeba włożyć nowy filtr i przykręcić dekielek. Jeśli dostępny jest klucz dynamometryczny to śruby należy dokręcić z siłą 10 Nm.
  12. Po wyczyszczeniu filtra siateczkowego należy go ponownie zamontować (przykręcić z siłą 90 Nm). Producent zaleca wymianę podkładki za każdym razem. Jednak jeśli nie ma takiej konieczności to nie trzeba tego robić przy każdym czyszczeniu filtra.
  13. Po założeniu filtra trzeba zamontować gumowy wąż.
  14. W następnej kolejności należy przykręcić pozostałe śruby spustowe: tą w ramie (przykręcać z siłą 23 Nm) oraz tą w silniku (z siłą 20 Nm). Tutaj również producent zaleca wymianę podkładek przy każdej zmianie oleju. W praktyce tak częsta zmiana nie jest konieczna.
  15. Szczelny układ należy zalać olejem. Całkowita pojemność układu w WR-ce 400 F to 1,7 l. Podczas wymiany jedynie oleju należy wlać 1,5 l, natomiast jeśli wymieniany jest również filtr to trzeba przygotować 1,6 l oleju.
  16. Zakręcić korek wlewowy.
  17. Niestety to nie koniec. Teraz trzeba sprawdzić czy nigdzie nie ma wycieków oraz czy poziom oleju w układzie jest prawidłowy.
  18. W tym celu należy upewnić się że motor stoi na równym podłożu oraz że jest stabilny. Maszyna powinna stać pionowo.
  19. Jeśli motocykl jest gotowy trzeba włączyć silnik na około 3 minuty. Po zgaszeniu trzeba sprawdzić poziom oleju. Poziom powinien utrzymywać się między oznaczeniami max i min. Jeśli jest za mało należy dolać. Nadmiar również nie jest pożądanym zjawiskiem (olej można usunąć strzykawką).
  20. Na koniec trzeba ponownie odpalić motor i odczekać kilka minut. Po wyłączeniu silnika trzeba odczekać 10 s i dolać oleju do maksymalnego poziomu.

opracowanie na podstawie www.enduro-adventure.com

Brak komentarzy lub odpowiedzi w tym temacie. Bądź pierwszy


ODPOWIEDŹ:


Warto zobaczyć


ostatnio dodane

najpopularniejsze

warsztaty motocyklowe

zobacz nas na...

kontakt